Secundair onderwijs

Ontdek de Hallepoort

Rondleiding

Poorters en patriciërs, gilden en ambachten, clerus, het leenstelsel, lakennijverheid en… ridders! Kom, sla die boeken maar toe en kom gewoon ter plaatse kijken. Begrijp hoe een stad groeit door te leren over de omgeving en de mensen die er wo(o)n(d)en en werk(t)en. Ga verder en verwonder je over een curieuze verzameling voorwerpen zoals opgezette paarden, haakbussen (?!) en serieuze bling-kettingen (“gildenbreuken” in museumtaal). Tot slot nog even uitwaaien bij een wandeling op de weergang: het beste uitzicht over Brussel!

De Hallepoort: teletijdmachine

Workshop voor het 1e & 2e middelbaar

Het zit zo: je gaat met de klas op uitstap en doorkruist daarvoor de stad Brussel. Je komt voorbij parken, oude huizen en flitsend nieuwe gebouwen. Je steekt een brede laan over (uitkijken voor de auto’s!), je kijkt op en dan zie je… een kasteel, of is het iets anders? Eenzaam en schijnbaar plompverloren langs een drukke autobaan staat de Hallepoort. En daar staat ze al meer dan 600 jaar! Ontdek het verhaal van dit middeleeuwse poortgebouw en, bij uitbreiding, van (jouw) Brussel. Bouw, kijk en discussieer: dit bezoek blijft je ongetwijfeld bij!

Prijs: € 90 (15 leerlingen + 1 begeleider)
Duur: 90 min (rondleiding, maximum 4 groepen) / 120 min (workshop, maximum 2 groepen)
Reserveren: via dit formulier of +32 (0)2 741 73 02

Van de Hallepoort tot het Broodhuis

Rondleiding en stadswandeling i.s.m. het Museum van de Stad Brussel

Ontdek de sporen van het middeleeuwse Brussel. De Hoogstraat, de vallei van de Zenne, een oud huis in hout en leem, de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Kapellekerk, de overblijfselen van de eerste omwalling, de Grote Markt en het stadhuis — stuk voor stuk aanknopingspunten om de duizend-en-één facetten van de middeleeuwse stad te verkennen.

Informatie en reservatie via Brussels City Museum.

Broodhuis - Museum van de Stad Brussel
Broodhuis_Museum van de Stad Brussel © Thierry_van_Regemoorter