Overslaan en naar de inhoud gaan

Lager onderwijs

Ontdek de Hallepoort

Rondleiding voor het 3e tot het 6e leerjaar

Er was eens… een rivier, de Zenne. Ongeveer 1000 jaar geleden kwamen er mensen aan de oever van die Zenne wonen. Het dorp groeide uit tot een machtige stad in het hart van Europa. Hoe dan? Dat kan je zien en ervaren in de Hallepoort! Waarom hadden steden vroeger een deur? Wie was er de baas? Hoe woonden de mensen en welke beroepen waren er? Speuren, luisteren en spelen: de gids zet je alvast op weg!

De gedroomde Hallepoort

Workshop voor het 1e en 2e leerjaar

Steek je handen uit de mouwen tijdens een workshop in de fabelachtige Hallepoort! Onze enthousiaste workshopbegeleiders nemen je klas mee op ontdekkingstocht doorheen de museumzalen. Ze dagen de kinderen uit om op een andere manier naar het gebouw en wat erin zit te kijken door middel van kijk- en tekenoefeningen, maar vooral door de verbeelding te stimuleren. Voel je je geïnspireerd? Dan gaat de pret verder op de zolder! Hier bouwen de kinderen hun eigen kijkdoos-landschappen en ontwerpen uiteindelijk hun gedroomde Hallepoort op grote vellen papier. Waskrijt, stempels, vingerverf, mozaïek,… niets is te zot!

De Hallepoort: teletijdmachine

Workshop voor het 3e tot het 6e leerjaar

Het zit zo: je gaat met de klas op uitstap en doorkruist daarvoor de stad Brussel. Je komt voorbij parken, oude huizen en flitsend nieuwe gebouwen. Je steekt een brede laan over (uitkijken voor de auto’s!), je kijkt op en dan zie je… een kasteel, of is het iets anders? Eenzaam en schijnbaar plompverloren langs een drukke autobaan staat de Hallepoort. En daar staat ze al meer dan 600 jaar! Ontdek het verhaal van dit middeleeuwse poortgebouw en, bij uitbreiding, van (jouw) Brussel. Bouw, kijk en discussieer: dit bezoek blijft je ongetwijfeld bij!

Praktisch

Prijs: € 90 (15 leerlingen + 1 begeleider)
Duur: 90 min (rondleiding, maximum 4 groepen) / 120 min (workshop, maximum 2 groepen)
Reserveren: via dit formulier of +32 (0)2 741 73 02

Van de Hallepoort tot het Broodhuis

Rondleiding en stadswandeling i.s.m. het Museum van de Stad Brussel, vanaf het 4e leerjaar

Ontdek de sporen van het middeleeuwse Brussel. De Hoogstraat, de vallei van de Zenne, een oud huis in hout en leem, de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Kapellekerk, de overblijfselen van de eerste omwalling, de Grote Markt en het stadhuis — stuk voor stuk aanknopingspunten om de duizend-en-één facetten van de middeleeuwse stad te verkennen.

Informatie en reservatie via Brussels City Museum.

Broodhuis - Museum van de Stad Brussel
Broodhuis_Museum van de Stad Brussel © Thierry_van_Regemoorter