Overslaan en naar de inhoud gaan

Pers Magical Theatres

Met detentoonstelling Magical Theatres werpt de Hallepoort het licht op een bijna vergeten erfgoed: het papiertheater. Deze kleine theatertjes, ook weleens miniatuurtheaters of tafeltheaters genoemd, behoren tot de wereld van het huiselijk vermaak en zijn in de 19de eeuw enorm geliefd.

Deze vaak meer dan 120 jaar oude kunstwerkjes weerspiegelen de grandeur van de Europese theaterscènes en geven inzicht in de intieme leefwereld van welgestelde 19de-eeuwse gezinnen. De tentoonstelling heeft plaats op de derde verdieping van de Hallepoort en presenteert zowel volledig afgewerkte theatertjes als, nog niet gesneden, originele papieren prenten om theatertjes te bouwen. Deze prachtige prenten dompelen de bezoeker onder in een rijke grafische wereld en weerspiegelen de modes en interesses van de 19de-eeuwse maatschappij. Ook ander speelgoed zoals het schimmenspel, de stereoscoop, de magische lantaarn en gezelschapsspelen illustreren hoe men s ’avonds, lang voor de komst van télévisie en computergames, de tijd doorbracht.

De tentoonstelling blijft echter niet hangen in het verleden. Enkele creaties van hedendaagse designers tonen dat het papiertheater ook vandaag nog kan bekoren.

De meeste objecten komen uit de eigen verzameling van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis en worden nu voor het eerst getoond. Het parcours wordt gedynamiseerd met enkele virtuele animaties (videomapping en hologram).

Je priais parfois mon fils de me donner une représentation de décors. … Je voyageais ainsi en rêve et j’y aurais passé ma vie, car à l’âge ou je suis maintenant, le plus agréable des voyages est celui qu’on peut faire dans un fauteuil.
Ik smeekte mijn zoon soms om me een decorvoorstelling te geven… Op die manier reisde ik en ik had zo mijn leven kunnen doorbrengen, want op mijn leeftijd zijn de aangenaamste reizen, diegene die je vanuit je zetel kan maken (vrije vertaling).
Georges Sand. Œuvres autobiographiques, t II.

Tentoonstelling 'Magical Theatres' van 01.12.2021 tot 04.12.2022 in de Hallepoort

Contact Pers

Anne Goffart